Bericht 5 + NIEUWE FOTO'S - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Linda Rommens - WaarBenJij.nu Bericht 5 + NIEUWE FOTO'S - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Linda Rommens - WaarBenJij.nu

Bericht 5 + NIEUWE FOTO'S

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

16 Juni 2006 | Suriname, Paramaribo

08-06-2006
Een lesje Trio

Eïnta, Aja, Kïtëninepa! (Goede morgen, goedemiddag, goedenavond) Afhankelijk van het moment waarop je dit leest.
Kure Manan? Met mij gaat alles Kure!
Afgelopen weekend was pinksterweekend, dus ik had 4 awainahto vrij. Omdat de groep turakane (toeristen) maar klein was, kon ik mee op uitstapjes! Meer van de omgeving zien (zie de resultaten op de foto's)!
Satëri zijn we gaan Wïtëwïteë (wandelen) door het itu. Iedereen had had zich natuurlijk voorbereid en door deo en middeltjes tegen de makëja (muggen) konden de mëhparë (dieren) ons natuurlijk van verre ipokïntahto (ruiken) maar ook etahto (horen). Dus heb ik niet veel gezien. Wel ontzettend genoten van de oi (natuur). Het geheel van wewe en tahtain (bomen en planten) was een schitterend plaatje in pakokoman (groen). We gingen tijdens de tocht geleidelijk aan omhoog, maar het einde was nog even een flinke klim naar de top van de Potihill. Terwijl we daar ëretahto (uitrusten) hadden we een prachtig uitzicht over het itu. In de verte zagen we Rosevelt Peak, Kasikasima en zelfs de grens met Brazilië (ongeveer). De weg terug was dezelfde route, maar dan een stuk sneller, we waren lekker bezweet en liepen snel waardoor de dieren nu maar bleven zitten. Hierdoor hebben we een iwana (leguaan) gezien, een geweldige peruru siririman (blauwe vlinder), een groepje arawata (brulapen)en zelfs een ëkëi (slang) een felgroene, zo vlak voor mijn voeten langs. Als een echte turakane probeerde ik eerst een foto te maken en vroeg daarna pas of hij gevaarlijk was. Helaas is de foto niet gelukt.
Aan het eind van de kokoinje (middag)zijn we nog gaan tiwëhto (schieten) met pïrëu en wïrapa (pijl en boog). Ik er nog niets van, maar ik kan nog genoeg ikuhto (oefenen).
Sunri zijn we naar Mabukah gevaren. Het was een flink stuk over de tuna. Daar zijn we lekker gaan hangmatteren (haha) en hebben we gepicknickt. Nog even gezwommen in de ituru (stroomversnelling) en daarna weer terug.

Munri was ik ook nog onken (vrij) en heb met de turakane een dorpswandeling gemaakt en alvast een paar souvenirs gekocht (dat gaat makkelijke met de turakane erbij). 'S middags kwam eerst het kanawaima (vliegtuig) en kwam er een nieuwe lading turukane. Daarna ben ik gaan kana emahto (vissen) met een wewepisi (stok) met een draadje eraan. Als aas wat cassavebrood eraan. Ik heb 1 kleine kane (vis) gevangen, maar ook dit kan ik nog genoeg ikuhto (oefenen)!

Ewaraimahto!!
Linda

  • 16 Juni 2006 - 07:50

    Margreet:

    Complimenten! Straks ben jij een van de weinige weinige die er in geslaagd is Trio te leren spreken.
    Hartstike goed.
    Veel groetjes en...geniet!

  • 16 Juni 2006 - 11:08

    Marije:

    Haha echt leuk om te lezen lin!! Zo te zien ken je al heel veel woorden en doe je allemaal leuke dingen! ik hoop dat je snel mijn brief leest! Veel succes verder nog en natuurlijk veel plezier!

  • 20 Juni 2006 - 19:55

    Marjolein:

    Hey meis, we hebben maandag afscheid genomen. Niet alleen van jou maar ook van de leuke groep turakane. Ik hoop dat je het nog naar je zin hebt daar! Zet hem op!
    Dikke kus

  • 21 Juni 2006 - 19:20

    Mama:

    Leuk dat trio maar ik denk niet dat ik het zo maar even zou kunnen leren.
    Probeer maar een klein woordenboekje voor jezelf te maken. Anders ben je het later als je nog eens teruggaat vergeten.
    Kus mama

  • 23 Juni 2006 - 09:00

    Marieke:

    hey lin! goed van je zeg, zo'n andere taal zo snel onder de knie! geniet er nog van he!

    dikke kus marieke

  • 24 Juni 2006 - 12:07

    Eef & Josh:

    Nou meisje,
    Eindelijk weet ik weten we je weblog..EN BEN JE AL BIJNA TERUG!! hihi.. Echt leuk dat taaltje.. Nou meisje geniet er nog maar ff van..
    Veel liefs Eef en Josh

  • 01 Juli 2006 - 14:38

    Jenny:

    leuk dat je taal al een beetje spreekt en leuk om te lezen groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Linda

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 187
Totaal aantal bezoekers 34881

Voorgaande reizen:

07 Mei 2006 - 24 Juli 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: