Bericht 6 vanuit Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Linda Rommens - WaarBenJij.nu Bericht 6 vanuit Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Linda Rommens - WaarBenJij.nu

Bericht 6 vanuit Suriname

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

26 Juni 2006 | Suriname, Paramaribo

Geluksmomentjes

Wat ik had verwacht dat zou gebeuren is gebeurd. Je gaat het leven hier echt veel meer waarderen. Vooral die kleine dingen. Ik ben altijd wel iemand geweest die kon genieten van een zingende vogel of van een lach van een klein kind maar nu wilde ik graag wat geluksmomentjes met elkaar delen.

* Ik loop door het dorp en een aantal kinderen komt me tegemoet. Ze zijn druk aan het spelen maar stoppen allemaal even om me een high-five te geven.

* Vrijdag 9 juni krijg ik voor de tweede keer post. Waar je van een e-mailtje in Nederland niet op of om kijkt zijn deze blaadjes voor mij zoveel waard! Geïnstalleerd bezorgen de brieven van Jeffrey, mijn moeder, mijn zusje en opa en oma mij een lach en een traan.

* In de schoolpauze loop ik naar huis om thee te gaan drinken. Behendig ballanceer ik over een dikke tak en wat stenen die in een poeltje zijn gelegd, zodat je er overheen kunt zonder natte voeten. Het is zonnig, maar een heerlijk warme motregen nevelt op mijn gezicht. Ik kijk omhoog naar de heldere blauwe lucht met spierwitte wolken en zie daar een prachtige regenboog verschijnen

* Op school vraagt een kleutertje in haar beste Nederlands: "Jij foto maken van mij?" Ik zet haar lieve gezichtje op de foto en laat het resultaat aan haar zien. Ze slaat haar armen om mijn nek, geeft me een kus en een knuffel en gaat lief spelen.

* Wanneer ik mijn brieven schrijf luister ik naar mijn favoriete muziek en nestelt de kat zich op mijn schoot. Het is het moment wanneer ik mijn brieven schrijf dat ik besef hoe bijzonder, mooi en uniek het hier is omdat ik het beschrijf aan anderen. Dat besef in combinatie met Norah Jones, Marco Borsato en Stevie Wonder is onbeschrijflijk!

* Op de weg van school naar huis speelt een groepje van zo'n 8 vlinders tikkertje om me heen. Ik ben dol op vlinders! De tatoeage die al maanden achterin mijn agenda geplakt zit word ineens verleidelijk om te laten zetten (sorry mam!). Omdat ik een rok aan heb ga ik, verplicht heel elegant (denk sneeuwwitje) midden op het pad zitten om te genieten. Alsof ze weten wat ik wil strijken ze neer en blijven ze stil zitten zodat ik een foto kan maken.

* Het zoontje van de kleuterjuf komt me laten zien dat hij een baby-aapje heeft gevonden. Ik pak het arme beestje aan en het pakt me stevig vast. Zijn kleine pootje met kleine vingertjes klemt zich om een vinger van mij.

* Ik heb wit brood gekregen van mensen uit het dorp. Brood! Geen crackers, maar brood! Ik heb er een dikke laag pindakaas op gesmeerd en heb er echt van genoten!

* Het is zondagmiddag en het regent al een heel weekend. Waar ik dacht nog een poging te doen om te vissen (misschien vang ik wel een lunch) valt dat dus letterlijk in het water. Ik wil iets gezelligs gaan doen en aangezien ik toch moet eten besluit ik pannekoeken te bakken. Lekker Hollands, lekker ouderwets. Degenen die mij redelijk kennen weten dat ik niet zo van pannekoeken houd. Soms heb je daar ineens zin in. Mensen die me beter kennen weten dat ik dat helemaal niet kan! Pannenkoeken bakken. Zo goed als ik kan deel ik de ingrediënten in twee al heb ik dan nog teveel. IJverig sla ik aan het bakken. Een dejavu met mijn 'examen' huishoudkunde op het SPW waar ik met 6 mislukte pannenkoeken en tranen in mijn ogen van schaamte aan het bureau van de docent verscheen.
Hoe iedereen ronde pannenkoeken krijgt snap ik ook niet, want die van mij zien er uit als de inktvlekkentest bij de psycholoog.
Nou daar sta ik dan. In een primitief dorp midden in de rimboe van Suriname mislukte pannenkoeken te bakken. Terwijl de een bakt eet ik de andere op. Dat kan als je kookt op een petroleum stoof, want dan duurt alles net iets langer. Ik ben alleen maar lig krom van het lachen!

Als jullie vragen hebben, stel ze dan! Dan kan ik daarover schrijven!

Tot het volgende bericht,

Kus, Linda

  • 26 Juni 2006 - 20:38

    Margreet:

    Ik heb alleen maar bewondering voor je!
    Steeds meer....

  • 27 Juni 2006 - 08:50

    Cynthia:

    Hahaha linda die pannekoeken bakt... nog nooit gezien... mamma zal trouwens blij zijn met het nieuws over die tatoeage....

  • 27 Juni 2006 - 10:00

    Marije:

    hahaha nou op onze vakantie hoef je je niet druk te maken over het eten, dan wordt er lekker voor je gezorgd! Ik heb er echt steeds meer zin in, net als jeff en martijn (en jij waarschijnlijk ook!). Ik zou zeggen geniet nog van alle geluksmomentjes (die had ik ook in Kenya dus ik weet waar je het over hebt) en maak er nog een leuke paar weken van! hele dikke kus marij

  • 27 Juni 2006 - 10:49

    Mama:

    DAt van die tattoo vind ik niet zo leuk. Maar wist diep in mijn hart, dat er dat ooit wel van zou komen.
    Pannenkoeken! Het zal je ooit nog wel eens lukken.

  • 27 Juni 2006 - 13:16

    Dorris:

    Hoi Linda,
    Wat een super mooie verhalen iedere keer. Ik zit ze met kippenvel te lezen. Ik ga samen met een vriendin in januari naar Palumeu. Als ik jouw verhalen zo zit te lezen, krijg ik er alleen nog maar meer zin!! Wil je nog heel veel plezier wensen daar!
    Groetjes Dorris

  • 27 Juni 2006 - 19:11

    Chantal:

    Hoi Linda!

    Om de paar dagen kijk ik wel of er weer een nieuw verhaaltje opstaat! Wat een onwijs gave verhalen heb je zeg! Je mag zo trots zijn opjezelf en je maakt me zo ontzettend nieuwsgierig met deze verhalen! Met Margreet heb ik al een paar keer gemaild en ik hoop er zeer snel weer naar toe te gaan om weer wat te bespreken!

    Door jouw verhalen hier op de weblog heb ik helemaal zin om te gaan! Ik zal helaas nog iets minder dan een jaartje moeten wachten maar ik kijk zeker naar mijn tijd uit !


    Nog eventjes en je bent weer thuis en kun je terugkijken op deze fijne en leerzame tijd! Ik hoop je dan ook weer in het kort te spreken! Zodat je me kunt overladen met alle tips die je hebt! En niet te vergeten wil ik je foto's zien!

    Nou Linda, geniet nog van je laatste weekjes!


    Chantal

  • 28 Juni 2006 - 07:25

    Marlies:

    heeej Linda,

    echt leuk om te lezen dat je het nu beter naar je zin hebt. Geniet er toch maar van nu kom je alweer bijna naar huis. Je zal wel blij zijn als je weer thuis ben, maar probeer er nog ff van te genieten en wil wel alles een keer in het echt horen hoe het was op de pabo dan maar?
    Het is volgens mij echt een ervariing om nooit meer te vergeten.

    liefs xx marlies

  • 30 Juni 2006 - 15:21

    Jenny:

    heel leuk om de brieven van je te lezen en zo te lezen heb je het goed naar je zin het lijkt me geweldig om zo iets mee te maken groetjes

  • 04 Juli 2006 - 22:00

    Arthur:

    Ha Linda,

    Erg leuk om je berichten te lezen en zo een beetje een idee te krijgen wat je er uitspookt. Geniet nog van de tijd daar, het gaat altijd te snel! Succes, veel plezier en geniet-sels.
    Tot ziens weer. x Arthur

  • 05 Juli 2006 - 10:30

    Deveny:

    1. Ben je al lekker een beetje bruin ?? :D
    2. Is er iemand bij je die ook nederlands praat?? :D
    3. vinden denk je de kinderen het fijn dat je daar bent.:D
    en de laatste : 4. Vinden de kinderen je aardig??
    Ik zal er graag meer over willen weten Juffrouw :)
    dikke zoen Deveny

  • 17 Juli 2006 - 12:15

    Joris:

    hahaha,

    je hebt gelijk linda, pannekoeken bakken is nog altijd vrij lastig ;)
    Hebben ze daar geen Aviko aardappelschotel zakken dan?? haha
    we hopen je binnenkort weer hier te zien op de heuvelstraat

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Linda

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 217
Totaal aantal bezoekers 34879

Voorgaande reizen:

07 Mei 2006 - 24 Juli 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: