Bericht 10 laatste bericht vanuit Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Linda Rommens - WaarBenJij.nu Bericht 10 laatste bericht vanuit Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Linda Rommens - WaarBenJij.nu

Bericht 10 laatste bericht vanuit Suriname

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

21 Juli 2006 | Suriname, Paramaribo

Een langzaam afscheid van Palumeu
06-07-2006

De dag dat ik dit bericht schrijf heb ik nog maar 10 dagen in het prachtige Palumeu. 10 dagen die waarschijnlijk voorbij zullen vliegen, omdat ik veel te doen heb.
De bieb is na deze week af en aangezien ik de spullen al heb gesorteerd ben ik vastberaden deze voor mijn vertrek nog in te richten.
Daarnaast moet mijn huisje schoon, opgeruimd en goed afgesloten achter gelaten worden. En natuurlijk moet ik nog afscheid nemen van het dorp en de kinderen. Ik heb voor alle kinderen twee potloden, een pen & een ballon bij elkaar gebonden met een mooi goud sierlint en ze krijgen er ook nog een leuke gum bij.

Verder probeer ik van alles nog eens extra te genieten, zodat dit straks goed in mijn geheugen zit, zoals:
* Het 's ochtends wakker worden van de indianen die al druk bezig zijn te baden en te vissen in de prachtige rivier waar een dichte mist boven hangt.
* Het frisse water aan mijn lijf waar ik meteen heerlijk wakker van ben, zodat ik opgewekt de kat eten geef en thee zet voor mezelf.
* De vlag die op school wordt gehezen, terwijl de kinderen het volkslied zingen.
* De lieve kindergezichtjes die hard werken en ondeugende streken uithalen
* De laatste keren dat de dorpsbewoners me begroeten en naar me lachen
* De laatste keren dat ik de toeristen antwoorden geef op weer dezelfde vragen
* De laatste avonden meedoen met de spelletjes van de gidsen die alleen hij en ik kennen, zodat we alle toeristen voor de gek houden
* De laatste wandelingen in het donker naar het dorp, waarbij ik wel 30 grote padden en kikkers tegenkom
* De laatste wandelingen van en naar school over de paden waar de regen sierlijke lijnen heeft gemaakt
* Nog een paar avonden dat het zoontje van het schoolhoofd in mijn armen in slaap valt en ik pogingen doe om het dochtertje van de juf van de 4de klas haar eerste stapjes te laten zetten
* Nog even genieten van alle vlinders. Nu het warmer en droger word zijn er steeds meer en kom in regelmatig in een tikspel terecht
* Nog even genieten van de heftige regens die alles zo af kunnen koelen en waardoor er 's avonds geen wolken aan de lucht staan, zodat je kunt genieten van een prachtige sterrenhemel.
* Nog een paar bezoekjes van kinderen die komen tekenen en spelen en lief naar je lachen
* Nog een paar keer limonade maken van water en limoentjes die ik pluk uit de boom naast mijn huis
* Nog een paar keer een frisse duik na een warme dag waarop de zon mijn huid heeft gestreeld, in de mooiste badkuip ter wereld, waarna ik ook mijn kleding nog even probeer op te frissen met wat waspoeder en deze uit spoel in de rivier
* Nog even genieten van lachende en zingende kinderen, kleuren van regenbogen, bomen, hagedissen en vlinder in de lucht
* Genieten van de warmte van de zon en de koelte van de nacht, het stromen van de rivier en het zachte briesje door het huis
* Afscheid nemen van de spelende, knetterende libelles en zoemende bijen
* Afscheid nemen van het geroep van de brulapen en alle mooie vogelgeluiden
* Afscheid nemen van mijn houten huisje met tassie-bladeren-dak.
* Afscheid nemen van het relaxen in de hangmat kijkend naar de avondzon op de rivier
* en afscheid van het uitkijken naar post

De volgende keer kan in mijn verslag weer zelf maken in Paramaribo, want dit was de laatste keer dat ik met pen en papier met een spinnende kat op mijn schoot vanuit Palumeu een bericht heb geschreven.

Liefs, Linda

  • 21 Juli 2006 - 19:51

    Jeffrey:

    Afscheid nemen van een nu heel speciale plaats op Aarde voor jou, waar wij samen ooit terug naartoe zullen gaan!! Love ya! xxx Jeff

  • 22 Juli 2006 - 09:12

    Ingrid:

    hoi Linda
    wij missen je, wanneer kom je aan op schiphol, dan kunnen wij je misschien begroeten
    wij horen het wel, het zal wel wennen worden in Nederland, alleen de temperaturen hier zijn speciaal voor jou aangepast,
    doeii

  • 22 Juli 2006 - 10:29

    Henk Witteman:

    Margreet en ik hebben met veel genoegen je laatste mail uit Palumeu gelezen. De poetische stijl, de diep ingevoelde emoties, de prachtige omgeving. Wij zijn er al zo vaak geweest, maar we herkennen je verwondering.

  • 26 Juli 2006 - 16:26

    MAMA:

    Sorry ik lees het nu pas (veel te warm op zolder)
    Afscheid nemen valt niet mee, maar afscheid nemen van een heel bijzondere plek op aarde is des te moeilijker.
    Weet dat er misschien nog een mogelijkheid bestaat om in de toekomst nog eens terug te gaan. Ik hoop het voor je, en dan die kindertjes weer te zien die dan misschien al volwassen zijn. En dan wijzen op de foto's die je gemaakt hebt.
    Dan is de cirkel rond en is het afscheid misschien voor het leven.

    Meid, wat ben ik trots op je geweest de laatste maanden en natuurlijk nu ook nog!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Linda

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 211
Totaal aantal bezoekers 34829

Voorgaande reizen:

07 Mei 2006 - 24 Juli 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: