Bericht 3 vanuit Suriname! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Linda Rommens - WaarBenJij.nu Bericht 3 vanuit Suriname! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Linda Rommens - WaarBenJij.nu

Bericht 3 vanuit Suriname!

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

01 Juni 2006 | Suriname, Paramaribo

Geschreven op 24 mei 2006

Een dag uit het leven van een juf in Palumeu

Half 7 word ik wakker. Dat gaat vanzelf. Gelukkig maar want naast een hele boel andere dingen die stuk gaan heeft ook mijn wekker mij in de steek gelaten! Ik trek mijn pyama en ondergoed uit om meteen mijn bikini (die nog nat is van de avond ervoor) aan de schieten. Voordat ik mijn kamer uitloop pak ik nog snel even mijn washand en zeep. Ik trek een halfdroge handdoek van de waslijn en hang die bij de trap. Omdat ik niet van waterdieren houd gaan ook trouw mijn surfschoenen aan. Ik moet al een stukje verder lopen naar de rivier want het water is behoorlijk gezakt. Voetje voor voetje ga ik het rivierwater in. Ik zeep me helemaal in en dan diep ademhalen en even een frisse duik nemen. Toch is het best lekker en ik spartel nog even rond. Niet te lang, want ik moet naar school.
Snel afdrogen, naar mijn kamer die bikini uit, verder afdrogen en aankleden. Ik zet even water op mijn petroleumstoof en ga dan de tafeldekken. Voor de poes (zie foto) maak ik brinta met melk en de rest van het water is voor thee. Als ontbijt heb ik 2 crackers, 2 malariatabletten en 3 knoflooktabletten. Snel opruimen, afwassen en naar school. Iedere ochtend dezelfde korte route, maar iedere ochtend word je door iedereen begroet. De kleine kinderen lopen met me mee.
Als de bel gaat (echt een bel die je moet bedienen met de hand) leggen de kinderen hun tas in het lokaal en komen ze per klas netjes in 2 rijen staan. 1 voor de jongens en 1 voor de meisjes. 3 kinderen hijsen samen de vlag terwijl wij het Surinaamse volkslied zingen. Het schoolhoofd opent de dag en iedereen gaat naar zijn lokaal. Ik ging naar de kleuters. Ik had heel wat materiaal gemaakt dus dat hang ik snel even op.
Inmiddels is het bijna 8 uur. De kleuters beginnen kort in een kring en gaan dan werken in hoeken net als in Nederland. Er is een zandhoek, een poppenhoek, een leeshoek en een bouwhoek. Daarnaast is er ook nog een kieskast met werkjes, maar helaas is het me opgevallen dat de kinderen hier geen idee hebben wat ze ermee moeten. Daar zit dus werk voor mij! Maar nu nog niet. Eerst even verder kijken. Om kwart over 9 nemen de juf en ik de kinderen mee om te gaan plassen. Ze beseffen het niet, maar ze hebben sinds vorige week de mooiste wc van Suriname. Weggezet door Rotary Breda! Na het plassen gaan de kinderen weer terug aan het werk. Tot 10 uur want dan is het pauze. De kinderen ruimen alles op en rennen naar huis om te eten. Ik ga meestal thuis thee drinken, maar vandaag verwen ik mezelf. Ik heb twee witte broodjes besteld voor de avond en moet deze even ophalen bij het toeristencentrum (METS). Mijn thee drink ik even bij de leerkrachten thuis. Opnieuw gaat de bel en de kinderen stormen binnen. We doen in de kring het spel + lied 'Ik heb een stuiver in mijn hand' maar dan anders. Waar je bij Nederlandse kinderen het gezichtje ziet glunderen omdat zij een stuiver hebben, zitten hier 20 pokerfaces in een kring! Na de kring weer in hoeken en nog even knutsellen tot het tijd is. Ik loop naar huis en veeg het daar even aan. Dat was wel even nodig. Ik doe wat schoolwerk en ga daarna koken. Omdat het 's avonds al om half 7 donker wordt eet ik 's middags warm en dan 's avonds een boterham of soepje. Na mijn heerlijke bord met aardappels en erwtjes en wortels (ik leef hier bijna vegetarisch) even afwassen, want ik wil geen vieze beesten in huis. Normaal ben ik bezig met het schrijven van voorbereidingen, verslagen, brieven of dagboek. Vandaag wil ik even een half uurtje lezen in mijn hangmat. Daarna komt al dat geschrijf, want die brieven moeten toch mee! Ik geniet even van alle rust en kijk naar Spoon, de kater die heerlijk op de grond ligt te slapen. Omdat ik niet in het donker in de rivier ga, doe ik dat tegen 6 uur. Heel het ritueel opnieuw al is de duik 's middags lekkerder. Als ik veel was heb doe ik dat ook meteen even in de rivier. Hierna is het tijd voor mijn broodjes! Na het eten gezellig met de leerkrachten bij de toeristen zitten en dan tegen 9 uur/half 10 naar bed. Ik probeer de kikkers, krekels, vogels en honden maar als achtergrond muziek te zien en hoop maar dat ik niet te vaak wakker word van de jeuk van al mijn muggenbulten... Weltrusten!

  • 01 Juni 2006 - 14:24

    Ellen7-1:

    Zo lang verhaal maar wel leuk :D
    We hebben vandaag(1-06-'06) musical 's ochtends Generale repetitie , 's middags optreden voor grp: 4/5/6/8
    Ik was een beetje zenuwachtig maar het ging wel verder goed :D
    's avonds gaan we optreden voor Ouders ,Zussen/Broers en misschien oud-leerlingen.
    het is nu ongeveer 16:22.
    19:00 zijn de zalen open voor de ouders en 19:30
    begint de voorstelling dus nog ongeveer 3 uurtjes wachten
    dat heb ik te vertellen:D

    Doeg -xxx- Ellen

  • 02 Juni 2006 - 09:51

    Cynthia:

    Heeej we hebben net de tweede brief van linda ontvangen!. Ze heeft wel heel veel last van heimwee en leeft echt toe naar het moment dat ze weer op het vliegtuig stapt. Ze heeft daar wel genoeg te doen maar ze mist iedereen. Ze maakt zich zo druk om mijn examens terwijl ik nu al gewoon weet dat ik geslaagd ben. maar dat kan ik haar niet 123 vertellen. Ze heeft nog steeds geen post van ons gehad. Ze hoopte dat dat snel zal komen want ze wil eens brieven schrijven waarin ze kan antwoorden op vragen van andere mensen. Ze gaat ook regelmatig zwemmen in de rivier. De piranja's zijn daar heel klein met kleine tandjes die niet eens in haar kleine teen kunnen bijten. dus dat vals allemaal mee. Voor de rest heeft ze ons verteld dat ze al 1 ding daar heeft geleerd en dat is dat ze zeker weet dat Jeffrey de ware voor haar is want ze mist hem zo ontzettend! Nou dat was het weer. Groetjes het zusje van Linda.

  • 02 Juni 2006 - 10:01

    Joris Valentijn:

    Leuk bericht! owow...we missen je wel hier op Heuvelstraat no.11 Gister ging ik uit en niemand kon mij kledingsadvies geven! haha Het is heel anders hier qua sfeer nu je daar zit. Je voorspelling is redelijk uitgekomen. In jullie woonkamer wordt heel wat virtueel voetbal gespeeld haha. Het is allemaal nog wel netjes hier hoor! we maken nog wel schoon :P Maar leuk bericht weer...ik hoop je snel weer te zien, want is toch niet zo gezellig hier zonder jou :-)
    Liefs, Joris

  • 02 Juni 2006 - 12:07

    Margreet:

    Dat is wat het leven van een stagiaire in Palumeu is.... Zo is het daar! Wakker worden en slapen gaan met de dierengeluiden om je heen. Linda weet het heel goed te verwoorden. Meisje, hou je taai he?

  • 02 Juni 2006 - 14:27

    Kim:

    Hallo Linda,
    Je kent me niet maar ik wilde toch graag even een berichtje voor je achter laten op deze mooie site..
    Ik ben samen met Ilse vorig jaar ook 3 maanden in Palumeu geweest! We hebben daar een geweldige tijd gehad maar we begrijpen goed dat je het af en toe moeilijk hebt..De post komt idd erg laat aan en nu zeker met die wateroverlast.
    Margreet had ons een mailtje gestuurd omdat wij hadden gevraagd hoe het met de wateroverlast was.. daar stond dit adres bij dus zodoende kunnen wij dit nu ook lezen. Het is erg leuk om het te lezen want het is heel herkenbaar. De nachten dat je wakker ligt van de geluiden, het wassen in de rivier en het koken op petroleum. En dan hebben we het nog maar niet over de waterpomp..
    Heel veel succes nog en ik weet zeker dat het je gaat lukken!!
    Groetjes Kim Gillis

  • 03 Juni 2006 - 13:02

    Ilse:

    Hallo Linda,
    In Januari 2005 ben ik samen met Kim 10 weken in Palumeu geweest. Ze heeft ook al een bericht achtergelaten zie ik. Ik vind het erg knap dat je daar helemaal alleen zit en super leuk dat je van alles op deze site laat zetten. Ik herken veel in je verhalen maar er is wel het een en ander veranderd lees ik. Heel veel succes én plezier nog verder!

    Liefs Ilse

  • 04 Juni 2006 - 06:46

    Vivian Rikers:

    Hoi Linda,

    Je verhaal is zeer herkenbaar voor mij! Ik hoop dat je het naar je zin hebt en het allemaal een beetje lukt zo alleen in het dorp. Geniet ervan, het zal (te) snel voorbij zijn!

    Liefs,
    Vivian

  • 05 Juni 2006 - 08:03

    Marjon Bruijn (moeder Marije):

    Hallo Linda,
    Leuk om te lezen hoe het jou daar in Suriname vergaat, zeker omdat het interessant is te horen hoe het onderwijs daar vormgegeven wordt.
    Ik ben benieuwd naar je verdere avonturen.
    Veel succes daar en aan die geluiden wen je vast wel.

  • 06 Juni 2006 - 09:07

    Sanne:

    Hoi Linda,

    Ik ben vorig jaar samen met een vriendin in Palumeu geweest.
    We hebben een hele leuke tijd gehad.
    Wel knap dat je dit helemaal alleen doet!
    Heel veel plezier, geniet ervan, je zult er nog vaak aan gaan terug denken.

    groetjes Sanne

  • 06 Juni 2006 - 12:25

    Marieke:

    Hey linda!

    wat een avontuur! wat maak jij veel mee zeg, denk vaak aan je hoor en vind het leuk om je verhalen te lezen!

    hou vol he meid!

    veel liefs marieke

  • 07 Juni 2006 - 07:10

    Marlies:

    heej linda,

    het is zo te lezen wel een hele ervaring daar. Hoop dat je er ook wel van kan genieten van alles wat je daar nu ziet en doet. ik kijk regelmatig op je site of er al een nieuw bericht is bij gekomen.

    succes nog he!wacht op je 4de bericht

    liefs marlies

  • 07 Juni 2006 - 17:26

    Mama:

    Leuk berichtje heb je geschreven. Het is ook leuk om te weten hoe je dag er zo een beetje uitziet. De kater op de foto is leuk. Gelukkig is hij ook lief, zodat je Snoetje niet al te veel mist.
    Ik ga nu een e-mail naar je schrijven en hoop dat die nu wel aankomen.

    Knussjes Mama

  • 09 Juni 2006 - 21:37

    AJ:

    zoo wat een lang verhaal Linda zeg! maar wel leuk om te weten dat je het goed maakt daar in Palumeu:) Ik had er een heel ander idee over maar gelukkig gaat het schijnbaar heel anders dan ik dacht haha;)Het is hier thuis heel anders zonder jou, heel wat stiller! Vind het leuk voor je dat je je wel vermaakt daar maar het wordt wel weer hoog tijd dat je eens terug komt! Hoop je gauw weer te zien. Veel liefs, AJ

  • 03 Juli 2006 - 17:25

    Deveny:

    Haha.. Nou juf linda..
    De werft groep 8-1 ( bijna wij dus ) Missen je heel erg..
    We hopen wel dat je nog een keer langs komt.
    We missen je heel erg..
    En toen we hoorde van ashley dat je niet meer langs kon komen waar we heel verdrietig..
    Kom je nog een keer langs? ( om les te geven ?? ) En zoals ellen al zij hadden we een musical gedaan :) Hij was egt heel erg leuk :) Die avond voor de ouders.. Was egt in het begin even eng.. maar na de rand ging alles goed ! Gelukkig maar..
    Als je nog niet terug bent..( nu ) Wil je dan nog een brief sturen naar de werft? Liefs (K) en dikke zoenen kinderen van 7-1 ( bijna 8-1 ) ;) Kusjes van iedereen + de meneer (K)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Linda

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 256
Totaal aantal bezoekers 34888

Voorgaande reizen:

07 Mei 2006 - 24 Juli 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: