Bericht 2 vanuit Suriname! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Linda Rommens - WaarBenJij.nu Bericht 2 vanuit Suriname! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Linda Rommens - WaarBenJij.nu

Bericht 2 vanuit Suriname!

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

28 Mei 2006 | Suriname, Paramaribo

Bericht 2 van Linda, verstuurd op 18 mei 2006.

Basisschool Margreet Kauffman

In het prachtige dorpje Palumeu staat een klein schooltje: O.S. Margreet Kauffman. Het schooltje telt 5 lokaaltjes met muurtjes tot borsthoogte, geen ramen en een bladerdak. Er is echt een kleuterlokaaltje en in de andere lokaaltjes staan wat geroeste stoeltjes en oude tafeltjes. Heel aandoenlijk om te zien. De kinderen komen in hun gewone kleding. De paar kinderen die hun uniformbloesjes aanhebben zijn een uitzondering.

De vijf juffen vormen een plaatje. 3 saramacaanse vrouwen, 1 hindoestaanse en de kleuterjuf is een indiaanse uit het dorp. Hier in Suriname wordt er nog gewerkt met klassen. Zo is groep 3 de 1e klas en groep 7 de 5de klas. Bij de kleuters zitten ongeveer 25 leerlingen, de eerste klas telt ongeveer 20 leerlingen dat is hetzelfde aantal als de 2de en 3de klas samen. Dat is een combinatiegroep. De 4de klas telt 9 leerlingen net als de 5de klas. Een 6de klas is er op dit moment helaas niet.

De school had ook een klein bibliotheekje, maar na mijn 1e week moesten we deze leegmake, omdat deze zou worden gerenoveerd. Alle leesboeken, methodeboeken uit Paramaribo en Nederlandse methodeboeken en andere materialen moesten met hulp van de kinderen worden verhuisd naar de school. In de bieb was het wat rommelig en vies, maar door deze verhuizing kwamen er schatten aan materialen naar boven waar we de kale sombere lokaaltjes wat mee konden opfleuren en het leren van de kinderen misschien wat leuker gemaakt kan worden. De Surinaamse lesmethoden sluiten totaal niet aan op de leefwereld van de kinderen. Wat moeten Indianen die leven door zelfvoorziening zoals jacht nu met een zin als: "Ondanks zijn succesvolle optredens, maakte de zanger een slechte beurt tijdens de finale."
De kinderen weten helemaal niet wat stoplichten en tractors zijn! Ze zijn helemaal niet bezig met de supermarkt en de bakker! Ze maken hun eigen brood op een gloeiend hete plaat en bewaren deze op het dak van hun hut! Ze weten ook niet wat oorlog is, want ze zien dat niet op tv zoals wij!

Maar goed, ik heb hier dus veel te doen en daar kwam ik ook voor! Ik ga alle lesmaterialen uit de bieb uitzoeken en de leerkrachten leren hoe ze hiermee om moeten gaan. Hoe ze andere materialen moeten gebruiken om de lessen interessanter te maken en hoe ze moeten differentiëren. Daarnaast ga ik terug naar mijn SPW basis en ga een aantal leerlingen begeleiding bieden. Zoals bijvoorbeeld Barga en Teoma die door malaria beiden iets aan hun ogen hebben en nu niet kunnen schrijven.

Stel vooral leuke vragen of geef leuke ideeën waar ik in een volgend verslag op kan reageren! Post van thuis heb ik op dit moment nog niet gehad, dat is best moeilijk. Jammer ook dat alles hier in Suriname zo moeilijk gaat.

Veel groetjes aan iedereen,

Linda

Toevoeging Jeffrey:
De nacht van donderdag op vrijdag heb ik het genoegen mogen hebben op Linda te spreken!!!! Een voorbijtrekkende toerist had de beschikking over een satelliettelefoon waarvan Linda even gebruik mocht maken. Alles gaat goed, ze kan er heerlijk tot rust komen. Post uit Nederland is nog niet aangekomen bij Linda. Maar ik blijf bezig om dit te regelen. Ik heb haar nu in ieder geval gerust kunnen stellen dat hier in Nederland alles goed gaat!! groetjes!

• 29 Mei 2006 - 11:07

Ellen:

Wil je in het volgende verhaal vertellen over die 2 kinderen die malaria hebben? en dat ze iets aan hun ogen hebben dat ze niet kunnen schrijven hoe kan dat eigenlijk?

• 30 Mei 2006 - 09:36

Margreet:

Je gaat het echt redden want je bent een 'reuze doorzetter'.
    Met de post is het nu eindelijk geregeld. Dit is het moeilijkste deel van je stage.
    Ook genieten Linda!
    HEEL VEEL SUCCES!