Bericht van Linda! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Linda Rommens - WaarBenJij.nu Bericht van Linda! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Linda Rommens - WaarBenJij.nu

Bericht van Linda!

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

25 Mei 2006 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal,

Ik heb de eerste brief van Linda ontvangen met een bericht voor haar weblog erbij. Ga er maar even voor zitten, want het is een leuk verhaal!

1. Naar het dorpje Palumeu
Zoals jullie in Nederland vast ook gehoord hebben, waren er flinke overstromingen in de binnenlanden van Suriname. Het ws dus even afwachten of wij dinsdag (9 mei)zouden kunnen gaan vliegen. Ook de regen was een risicofactor want het gras/vliegveld kon zo in een modderpoel veranderd zijn... daarop kan je niet landen! Aangekomen op het 'vliegveld' werd het nog spannender! Journalisten, cameraploegen en militairen waren allemaal aanwezig en hadden het over grote rampen. Wij zijn gewoon gaan vliegen en konden gewoon landen op de vliegvelden van Djumu en Palumeu.

Aangekomen in Palumeu kwamen de kleuters van de basisschool Margreet Kauffman op ons afgerend en vlogen ons om de nek. Daarna kon het uitpakken van de vracht en de bagage beginnen.

Het water in Palumeu stond wel hoog! De poten van het leerkrachtenhuis stonden net niet in het water. Normaal staat het water op 20 meter afstand van het huis! Met als gevolg dat er flink wat kikkers in het huis zaten.

Daar zijn er hier veel van; kikkers, vlinders en hagedissen en beestjes... heel veel soorten beestjes. Vooral muggen die het voornamelijk voorzien hebben op mijn voeten en enkels. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat deze dieren hier willen leven. Het is hier prachtig! Ik zit echt middenin het tropisch regenwoud en het uitzicht vanaf de veranda van het huis is schitterend! Ik zit echt aan de rivier, daar was ik me ook, mezelf en mijn kleding.

Je hoort constant geluiden van kikkers, krekels en vogels. Op de achtergrond hoor je de indianen zachtjes praten. Ze hangen in hun hangmat of zitten in groepjes in de schaduw. Voor het huis spelen kleine kinderen lachend in het water. De mensen zijn vriendelijk maar ingetogen. Hun gezichten zijn typisch en getekend. Ze zijn erg trots op hun dorp en laten dat duidelijk merken.

De eerste dagen heeft het alleen maar geregend, maar in het weekend was het prachtig weer. De kikkers houden nu een beetje op met brullen en de prachtige blauw-groene hagedissen komen tevoorschijn.

Zaterdag hebben we een dorpswandeling gemaakt, dat was geweldig! De mannen waren op jacht en de vrouwen maakten cassave en casiri (brood en bier!). Ouderen waren aan het vlechten en enkele kinderen oefenden met hun pijl en boog. Ik heb een hele fijne indruk van het leven in het dorp. Ik mag hier nog 10 weken van genieten.

Ik heb nog geen post ontvangen dus ik kan niemand bedanken of vragen beantwoorden. Hopelijk de volgende keer wel. Dan zal ik ook alles vertellen over de school!

Liefs Linda
PS: Cynthia veel succes met je examens. Ik steek een kaarsje voor je op (en dat moet wel, anders heb ik geen licht)
Felicitaties voor de jarigen in de maand mei: Opa, Leonie, mijn lieve Snoetje en Blinky, Raymond en Biance en Marije en Martijn. Ik probeer te schrijven maar moet even afwachten wanneer de brieven aankomen!


Nog een kleine mededeling van mij (Jeffrey): alle reacties op de weblog stuur ik door naar Linda. Hierop zit alleen wel een vertraging, dus even afwachten voor je reactie krijgt! Mocht je een langer bericht naar Linda willen sturen dan kan dat natuurlijk. Stuur mij een e-mail, dan stuur ik alles op vaste momenten in 1 keer door!

  • 25 Mei 2006 - 21:39

    Wouter N:

    Hey leuk, ik had gister toevallig nog aan Jeffrey gevraagd of er nog bericht gekomen was :-)

    lijkt me errug gaaf zo'n oerwoud omgeving, en natuurlijk het contact met die mensen daar. ben wel benieuwd naar hoe het je bevalt op t schooltje etc.

    wel gunstig dat het meegevallen is met de watersnood, hier in de media waren ze best bezorgd aan het doen over je!! Jeffrey heeft het kranten artikel uitgeknipt hoor :-)

    nou veel succes en plezier nog daar verder!

    Groetjes Wouter

  • 26 Mei 2006 - 06:46

    Yowan:

    Zitten er geen krokodillen in dat riviertje?
    En neem een hagedis voor mij mee ;)

  • 26 Mei 2006 - 19:30

    Elly Wijnia, Ballorig Roosendaal:

    Hoi Linda,

    Wat ontzettend fijn iets van je te horen! Wij waren bang dat je in het rampengebied zat. Gelukkig gaat dat momenteel nog grotendeels aan jouw voorbij! Leuk om te lezen dat je 'erin ' zit. Geen afwachtenden gevoelens meer, maar heerlijk er volledig in zitten. En wat klinken 10 weken dan ineens kort! Ik hoop dat de nestosyl helpt tegen alle muggenbeten! Veel groetjes, Elly

  • 27 Mei 2006 - 17:16

    Eveline:

    Hee lin!
    Super om zo'n eerste berichtje te lezen. Volgens mij is het echt een klein paradijsje daar! Hoe is het op het schooltje? Erg primitief of valt het mee?Succes nog!
    Kus Eveline

  • 27 Mei 2006 - 17:38

    Mama:

    Leuk berichtje om te lezen.
    Alles bij elkaar (de brieven, telefoontjes van Margreet en het ene telefoontje aan mij) geeft het een heel duidelijk beeld van wat jij allemaal beleeft en ervaart. Leuk om te lezen.
    Ik zal Jan Martens ook even het adres van deze weblog doorgeven, zodat hij ook een beetje kan volgen wat er zoals speelt in je leven en in Palumeu.

    Groetjes en kusjes Mama

  • 28 Mei 2006 - 11:11

    Cynthia:

    haha dank je wel linda... heb er nu 3 gehad en ben er ook al voor 3 nu geslaagd.. dus alles gaat goed. ik hoef er geen moeite voor te doen. Ik stuur je nog een mailtje voor dat ik vertrek naar Rhodos. Veel liefs Je zusje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Linda

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 135
Totaal aantal bezoekers 34881

Voorgaande reizen:

07 Mei 2006 - 24 Juli 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: